Łączenie korali z innymi materiałami

Na wierzchu natomiast noszono koralowe naszyjniki, bransolety, zapinki, kolczyki, pierścienie z koralowymi oczkami, łańcuchy wysadzane rzeźbionymi koralami, jako iż rzeźbiono w nich kamee. Sztukę tę rozwinięto szczególnie w południowej Italii. Turyści odwiedzający Włochy kupowali te maleńkie arcydzieła i przywozili do swych krajów. W ciemnoczerwonych i bladoróżowych koralach rzeźbiono zazwyczaj gałązki, kwiaty i małe ptaszki. Gałązki koralu lub pręciki służyły do wytwarzania diademów, szczególnie chętnie noszonych do strojów dworskich czy balowych kreacji.

Ale powróćmy do Włoch, zaprowadzi nas tam najpiękniejszy w naszych zbiorach muzealnych koralowy eksponat – jest nim srebrna misa wysadzana koralami, należąca ongiś do doży Trevisano. Korale z misy są czerwone niczym krople krwi. Przywiozła ją z Włoch księżna Izabella Czartoryska, miłośniczka sztuk pięknych i zasłużona zbieraczka muzealiów. Najpiękniejsze wyroby z korali pochodzą z Wenecji – tu zręczne palce i artystyczny smak miejscowych mistrzów dokonywały prawdziwych cudów ze srebra oraz darów głębin morskich. Zamawiano szczególnie piękne ozdoby, gdy chodziło o wota lub cenne dary dla kościoła i klasztorów.

Koral łączono misternie ze srebrem i złotem. Podobno symboliczny pierścień doży przeznaczony dla fal Adriatyku miał koralowe oczko. Pierścieniem tym corocznie doża dokonywał zaślubin Wenecji z morzem. Upodobanie Wenecjan do korali o barwie krwi brało się stąd, iż podświadomie mogli je uważać za symbol burzliwych, krwawych dziejów ich republiki oraz historii dożów czyli dożywotnio obieralnych władców narzeczonej Adriatyku.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>